Canviar l'escola amb Freinet

A l'entrada d'avui reflexionarem sobre el vídeo vist a classe. En aquest vídeo es resumeix el curs que es va realitzar a la Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació de la nostra universitat, la Universitat de València, sobre la pedagogia de Freinet.
La finalitat del curs era reflexionar sobre allò que els mestres podien fer per tal de millorar l'escola. Per això, pretenien aprendre dels savis membres del Moviment Cooperatiu d'Escola Popular i dels Moviments de renovació pedagògica. En aquest moviment es troba Freinet, mestre i pedagog francés que creà tècniques que porten el seu nom, amb la finalitat de superar el materialisme escolar.
Perquè l'interés dels mestres a aquest moviment i la pedagogia de Freinet?
En el curs, com bé s'explica al vídeo, es treballa la pedagogia de Freinet en l'actualitat tractant la temàtica des de quatre conceptes clars necessaris per al canvi:
- la rebel·lia enfront del conformisme
- el viatge enfront de la por i la passivitat
- l'encontre enfront de l'aïllament i,
- la creació front a la reproducció
En el primer concepte cal tenir en compte la lluita que els membres del Moviment Cooperatiu d'Escola Popular han portat a cap durant molts anys. Amb relació a aquesta idea surt la reflexió al voltant de les relacions entre mestres i professors, i d'altra banda la unió de la formació inicial d'aquests amb la formació permanent. El fet de poder compartir experiències ajuda a tots els professors i professores a millorar la seua tasca, la tasca d'educar. El conjunt de professorat major, ha dut a terme moltes pràctiques i té coneixement sobre quines d'elles han funcionat millor i quines no han tingut bons resultats, per això concertar moments de conversa entre diferents professors/es anomenats com "assemblea" permet reflexionar i actuar conjuntament cap a una escola millor.
Algunes de les idees essencials de Freinet per a l'escola són a cooperació, l'autogestió i la solidaritat entre l'alumnat i el professorat, eliminants les barreres autoritàries entre ambdós. Per a ell l'escola havia de tenir present en tot moment al proletariat. Com bé expliquen alguns professors que parlen al vídeo, Freinet no va donar una solució a l'educació, sinó que ell va posar unes pautes mitjançant els aspectes que ell, com a persona adult, considerava de gran importància per a construir una escola millor. En el seu llistat d'idees es trobava la de "societat lliure", i per tant aquesta idea hi havia d'integrar-se a l'escola.
L'escola de l'estat era unificada i no proporcionava sentit a l'educació, ell va fer una educació per al poble, basada en les necessitats de la societat en la qual ell vivia. Els mestres pertanyents al moviment de la renovació pedagògica defensen el territori i la sostenibilitat així com buscar altres formes de pensar que siguen més significatives fent front a les pors i canviant d'una pedagogia on l'alumnat és passiu a una pedagogia o aquest juga un paper actiu.
També, entre les tècniques que Freinet planteja es troben la cooperació, per a la qual cosa ell utilitza a banda de les assemblees els treballs de recerca en grup, on hi ha una interacció real entre els alumnes.
Com que a l'assignatura hem vist distints recursos i materials, cal destacar que per a Freinet l'espai de treball era un espai obert, que permetera el moviment i la recerca dins i fora de l'aula, amb racons de treball.
Es tracta d'una adequació de les tècniques a l'educació actual, tot i que també podem reflexionar de la teoria implícita de Freinet, ja que molts professors utilitzen tècniques que Freinet va proposar però no se n'adonen d'una manera plena.
En aquestos enllaços podem trovar més informació sobre aquesta pedagogía i la seua utilitat en l'actualitat:
Comentarios
Publicar un comentario