Blog extra. Manrique Orozco, A.M. `El material didàctic per a la construcció d´aprenentatges significatius´


El material didàctic per a la construcció d'aprenentatges signicativos

Parlar d'intencionalitat és referir-se a una planeación pensada des de les necessitats i habilitats del nen. Per tal motiu, la lúdica, el joc i la recreació, són estratègies essencials de tota activitat pedagògica, proposta dins del procés de formació de l'estudiant, que és el que més crida l'atenció dels nens de primera infància.

Ara bé, des de l'acte pedagògic, els materials didàctics són la praxi dels coneixements del mestre, degut que a través d'ells es devela la capacitat del docent per a adaptar els continguts als processos i ritmes dels nens; i això, al seu torn, genera en ells desitjos de conèixer, preguntar-se, explorar i anar més enllà del que proporciona el mestre. En coherència amb l'exposat, els materials són eines de les quals s'apropia el docent en la seva pràctica, però aquest es torna intencionat i didàctic en la mesura en la qual li permeti a l'estudiant interactuar de manera activa amb els seus coneixements, estimuli el desenvolupament físic, cognitiu i afectiu que actua de manera diná- mica a partir de la motivació.

En aquest mateix sentit, és important que els docents coneguin, comprenguin i assimilin les característiques del material didàctic perquè propiciïn ambients d'aprenentatges signi cativos donin- tro de l'aula, que es valguin del que hi ha en el seu mitjà per a diversi car les formes d'aprenentatge i creïn ambients agradables, actius i signi cativos en la formació del discent.

Resulta oportú ressaltar que en aquestes reflexions metodològiques, en les quals el docent es qüestiona el quin i el per a quin del material didàctic que ha d'implementar, que cal conèixer el nivell de desenvolupament de l'estudiant, en aquest cas, de transició, pel que s'estableix en els Lineamien- tos curriculars de preescolar. Cal agregar que la implementació del material didàctic, a més de ser una eina del docent, implica estar intencionat com una oportunitat per a l'estudiant mitjançant la qual estructura els seus esquemes cognitius de manera signi cativa.

És evident que els docents poden trobar una varietat de postures que apunten a la importància de treballar amb materials didàctics dins d'aula de transició, i les possibilitats de generar aprenentatge signi cativo en els estudiants quan és plantejat amb intencionalitat. D'aquesta manera, són necessàries recerques que evidenciïn materials didàctics i s'aconsegueixi determinar com poden ser signi cativos d'acord amb l'edat de l'estudiant. A més d'això, seria factible establir ambients on se li possibiliti al docent conèixer aquests bene cios i convidar-ho a recrear els seus planeaciones sense deixar de complir amb els nes pedagògics.


Imagen relacionada

Comentarios

Entradas populares