Anàlisi del llibre de text (Geografía 3er ESO)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEijV3f_woWn1KXB9eyfsNdx4Q3GdIfqAZK5-cVTASP6wBrDq03aG_gLzLpmOdfEMpoc1QklPL0WfUs8zhQ_eBa00kAXqkUjIvG6V1T8Gs3ZiQaSMYX_vPub4QeHQ7hiS6zw5HKODPNm9tY/s200/9788467548211-es.jpg)
Aquest
llibre forma part del projecte Editorial d'Educació Secundària del Grupo SM.
Els seus continguts estan enfocats a la Comunitat Valenciana. L'obra respon a un projecte didàctic elaborat sota la iniciativa, coordinació i segons el pla d'edicions SM, i en la seva realització han participat altres autors.
Els seus continguts estan enfocats a la Comunitat Valenciana. L'obra respon a un projecte didàctic elaborat sota la iniciativa, coordinació i segons el pla d'edicions SM, i en la seva realització han participat altres autors.
En
primer lloc, cal assenyalar l’estructura que te aquest llibre. Si obrim
qualsevol tema, veiem que els continguts s’agrupen en textos dividits per
subapartats. Cada pàgina amb el seu text té també les activitats que s´han de
realitzar, es on veiem que aquestes activitats son de buscar la resposta al
text que hi ha en la mateixa pàgina, en cap moment apareixen activitats que
donen lloc a la reflexió de l’alumnat o la recerca e investigació de per
exemple algun fet històric.
Per
altra banda, no sols els temes estan dividits perfectament en subapartats si no
que a més a més al final de cada un,
trobem un mapa conceptual com a resum del que s’ha de saber.
Quina
conseqüència té aquesta estructuració i aquests tipus d’activitats? En primer
lloc per al professorat com bé indica Jurjo López Santome al text “para qué los
professores si ya tenemos libros de texto”, provoca que s’adapten exclusivament
a la estructura, ritme i activitats que els proposen als llibres de text
(proposades per una editorial determinada, amb una ideologia e interessos
determinats), per tant es perd la capacitat d’ensenyament que te un professor
com a tal, es a dir no s’adapta a les necessitats que te el seu alumnat d’aprenentatge.
A
més a més hi ha que fer referència al currículum ocult, tenint en compte que el
professorat ha de ser crític amb els continguts que esta transmetent i des de
quina perspectiva, es a dir J. Martinez Bonafé indica, "Estos aspectos -
entre otros - vienen a mostrar el modo en que se manifiesta y/o se genera el
control técnico sobre el trabajo de los profesores. Personas ajenas a la
situación de enseñanza deciden, desde un nivel superior del sistema, la
práctica de los profesores. Planificación y ejecución se separan y el trabajo
del profesor es expropiado de su propio control profesional. Es lo que Levin
(1980) ha llamado "la alienación del profesor de sus productos" y uno
de los argumentos fundamentales de las tesis de la proletarización docente.”
En
aquest llibre veiem, (Tema 8, L'organització política de les societats), en
aquest tema es pot observar que la perspectiva des de la qual s'explica el
temari és l'occidental, perquè destaca els aspecte positius d’aquesta emfatitzant
la seva superioritat enfront de la resta de països, en els quals es destaquen
més les febleses que presenten. Per exemple, es presenta el poder polític i econòmic
dels Estats Units sense esmentar les grans desigualtats que existeixen.
També,
en referència a les imatges i al currículum ocult que tenen darrere, es pot
observar la diferencia entre els generes, on la dona es discriminada. Per
exemple: una imatge d'uns cirurgians homes en front d’una de treballadores en
el sector de la taronja o una de les
agricultores d'un país subdesenvolupat. Per tant veiem que es mostra a l’home als
treballs més qualificats i remunerats, i en canvi a la dona als treballs
totalment contraris.
Tot
açò provoca en l’alumnat, per una banda que no es puguen cobrir les seues necessitats
d’aprenentatge, o que aquest resulte descontextualitzat i per tant poc
interessant. Per altra banda, en referència a la metodologia, no es dona peu a
la reflexió ni a la investigació, per tant l’alumnat no pot desenvolupar un
paper actiu i participant dins l’aula.
Comentarios
Publicar un comentario