"Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento", Javier Onrubia
Al post d'avui comentarem d'una manera breu el text escrit per l'autor Javier Onrubia, psicòleg pertanyent al Departament de Psicologia Evolutiva y de l'Educació de la Universitat de Barcelona.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh77zZs_UrG6VY1Eb9J9cYp8na880bk6TLuMmLHJ9_MDAB4dNtFirfVkXN5IoAzgGpXpJpBteHtOQWHVAyZ0FUOsC5ao3j1uzAQBEFobZeJ88x2y9NMsm8OHF33nrr-9jiZs_Fga6ISi3yj/s320/escola-deia-grado-medio-videojuegos-02.jpg)
Per a situar al lector d'aquest post una mica, en resum, el text reflexiona al voltant dels processos virtuals d'ensenyança i aprenentatge, a partir de tres subtemes claus: l'activitat conjunta, l'ajuda pedagògica i la construcció del coneixement. També es reflexiona sobre l'aplicació d'aquests conceptes a l'hora de dissenyar i avaluar aquests tipus d'entorns virtuals i altres objectes d'aprenentatge.
Doncs bé, després de llegir l'article, ens preguntem respecte a la reflexió dels entorns virtuals com a procés d'ajuda. Com Onrubia comenta, un procés qualsevol d'aprenentatge constructiu no assegura que l'alumne assolisca verdaderament els coneixements, bé per la falta capacitat cognitiva de l'alumne o bé perquè tot i que les posseeix no les activa. D'açò es conclueix que perquè un alumne tinga un assoliment efectiu dels coneixements, es necessita l'ajuda del professor, i aleshores ens preguntem respecte al mètode d'ensenyança i aprenentatge dels entorns virtuals d'educació comuns. De costum, els entorns virtuals dels quals fem ús estan dissenyats perquè el professor on intervinga, i si considerem que el que Onrubia diu és cert, per tant aquests entorns no seran de profit per a l'aprenentatge de l'alumne.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi5zw5rTcRHTTjRGyqrXwYvdqkLSzxUkOcdXmg5dcnIt51kX6p3pG_XVSRSkJSfUo4FEEnpmrAKw_GgmH3Vd4eZEVYQV4I-ePVwM8G0kNm0toB9_emtEfeakqI1AGqRSTcSc92U9R9kjBq-/s1600/aulavirtual%255B1%255D.jpg)
En resum, la utilització de les TIC no garanteix el real procés efectiu d'aprenentatge de l'alumne, són altres factors els que ho garantixen: estructura de les activitats, etc. El que es tracta és que els entorns virtual o les TIC no delimiten el paper del mestre, però pareix que alguns mestres el que busquen és bàsicament poder ometre la seua feina com a mestres, deixant que l'aprenentatge per part de l'alumne que utilitza per exemple un ordinador, es base en la ferramenta més important per a ell. I, el professor aprofita únicament per a resoldre dubtes, no explica com treballar ferramentes.
Com a alumnes que hem fet un ús constant dels entorns virtuals per a treballar diversos continguts vists al llarg de la carrera, considerem que els entorns i objectes virtuals no se centren únicament en la provisió i distribució de continguts estandarditzats, sinó que es preste especial atenció a la creació de contextos que faciliten i promoguen les condicions perquè el professor puga oferir ajuda als alumnes, i desenvolupar amb èxit els ajusts interaccionals que el consituteixen.
Comentarios
Publicar un comentario